Styling ger stöd vid försäljning
Att få sitt hem stylat inför försäljning är en service som ingår som en del i Åkessons erbjudande. För säljaren innebär en professionell styling att slutpriset på bostaden kan öka, medan den för köparen underlättar att föreställa sig själv i det nya hemmet.
Att få sitt hem stylat inför försäljning är en service som ingår som en del i Åkessons erbjudande. För säljaren innebär en professionell styling att slutpriset på bostaden kan öka, medan den för köparen underlättar att föreställa sig själv i det nya hemmet.
– Kunden blir omhändertagen och ledd genom hela säljprocessen och många upplever att det är skönt att slippa lägga tid på att själva fixa inför fotografering och visning, berättar Åkessons egen stylist Dora Thorkelsdottir.
Hon kommer in i ett tidigt skede av försäljningsprocessen. Under den första konsultationen gör hon upp en plan tillsammans med kunden. Tidsaspekten är av avgörande betydelse; hur snabbt kan man fixa det som behöver åtgärdas, hur snabbt vill kunden sälja?
– Svenskarna är jätteduktiga på inredning, men inför en fotografering och visning är det ändå en del man behöver tänka på, förklarar Dora.
Rent privata saker som fotografier ska tas bort, och rent allmänt ska man rensa så att hemmet inte känns rörigt eller överlastat.
– Eftersom de som säljer ändå snart ska flytta brukar jag tipsa om att de kan börja ”förpacka”.
Överhuvudtaget ska man ta bort sådant i inredningen som sticker ut, som en färgglad fondvägg. Den rekommenderar Dora alltid att man målar vit. Detsamma gäller hallen, som ska kännas välkomnande. I sin minibuss har hon fullt med kuddar och småplock, men också möbler om så behövs.
– Jag har alltid en dialog med mäklarna om vilken målgrupp man vänder sig till och kan anpassa stylingen efter det. Ett hemmakontor kan göras om till ett extra sovrum och ett barnrum kan inredas, men ofta handlar det om att kanske bara byta ut stolarna runt ett matbord och lägga på en duk, säger Dora.
Den gråskaliga trenden som länge dominerat svensk inredning har börjat ge vika för varmare toner som beige och naturliga trämaterial. Lite mer färg börjar också bli populärt, men när det gäller mäklarfotografering vill man fortfarande ha det ljust och fräscht.
– Allt handlar om att det ska bli tilltalande bilder där köparen kan föreställa sig sina egna möbler. Säljaren ska i sin tur inte uppleva sig kritiserad för sin smak, utan känna sig trygg med att få all hjälp med att sälja sitt hem, avslutar Dora.